Tento rok kreatívnu obec na Slovensku čaká významný míľnik. Na jún 2021 má Ministerstvo kultúry SR stanovený termín, dokedy má pripraviť novelu Autorského zákona – základného dokumentu upravujúceho podmienky, v ktorých autori a umelci na Slovensku tvoria, ktorými sú chránení a na základe ktorých sú odmeňovaní za svoju prácu.
Dobre pripravená novela Autorského zákona by pre umelcov a autorov znamenala spoľahlivú a dlhodobú pomoc v neistej životnej situácii, v ktorej sa mnohí ocitajú z podstaty svojho postavenia „na voľnej nohe“.
Ešte vypuklejšie je však cítiť potrebu kvalitnej legislatívy ochraňujúcej umelcov po mimoriadne ťažkom pandemickom roku. V rámci zmierňovania jeho následkov do kultúry na Slovensku stále nedorazili od štátu dostatočné zdroje na pomoc, hoci kultúra je podľa relevantných štúdií v európskom aj svetovom meradle jedným z najťažšie postihnutých odvetví (podľa rôznych zdrojov spolu s leteckou prepravou, gastrom a turistickým ruchom).
Prečo novela?
Novela Autorského zákona vychádza zo smernice Európskeho parlamentu a Rady EÚ prijatej v roku 2019, tzv. Smernice o autorskom práve na jednotnom digitálnom trhu.
V podobe, v ktorej bola schválená európskym parlamentom by mala mať výrazne pozitívny dopad aj na život a prácu slovenských autorov a umelcov. Smernica totiž hovorí, že prístup k dielam chráneným autorským právom by sa mal výrazne zjednodušiť, a zároveň by mali autori a výkonní umelci byť za použitia svojich diel (a za ich úspech) odmeňovaní oveľa férovejšie než doteraz. Ako silne prekarizovaná skupina by mali byť tiež lepšie chránení než doposiaľ.
Každá krajina rozhodne sama
Nakoľko však smernicu implementuje každá členská krajina do svojho právneho poriadku podľa vlastných zásad, a na Slovensku sledujeme dlhodobo nízku ochranu autorov, ostáva otvorená otázka, či sa u nás podarí naplno presadiť všetky dôležité požiadavky a zámer smernice v prospech tvorcov a umelcov.
LITA, spolu s ďalšími organizáciami kolektívnej správy práv, sa posledné mesiace intenzívne venuje práve tomu, aby boli pre tvorcov a výkonných umelcov v rámci novely Autorského zákona zabezpečené čo najlepšie podmienky v súlade so smernicou. Snažíme sa dosiahnuť lepšie zmluvné postavenie umelcov, ich primerané ohodnotenie a posilniť ich pozíciu vo vyjednávaní s používateľmi.
Náš návrh na znenie novely Autorského zákona sme na Ministerstvo kultúry predložili spolu s ostatnými organizáciami kolektívnej správy (SOZA, Slovgram, OZIS) minulý týždeň. Už o pár dní, od pondelka 26. apríla, zas vstupujeme do pracovných skupín na MKSR, kde budeme za naše návrhy aktívne bojovať. Aké zlepšenia pre autorov a výkonných umelcov presadzujeme?
1. Odmeňovanie autorov pri každom použití ich diel
V súčasnosti je bežnou praxou, že vysielateľ, vydavateľ alebo iný používateľ od autora „vykúpi“ všetky jeho práva za jednu paušálnu odmenu – a to navždy. Takto autor stráca možnosť podieľať sa na úspechu svojho diela. Dostane zaplatené raz, bez ohľadu na to, ako dlho, ako často a akými rôznymi spôsobmi sa jeho dielo používa. Žiadnu ďalšiu odmenu už nikdy neuvidí.
Smernica hovorí, že autor by mal dostať namiesto jednej paušálnej odmeny vo väčšine prípadov adekvátnu odmenu za každé samostatné použitie svojho diela. Toto sa pokúšame presadiť aj my do nového znenia Autorského zákona.
Smernica tiež žiada presnejšie definovať, kedy majú zmysel výnimky a paušálna odmena by bola adekvátna. Takáto definícia v slovenskom autorskom práve doposiaľ chýba, a ak vznikne, mohla by byť užitočná pri konkrétnych použitiach ako napr. pri novinárskych alebo marketingových textoch, použití diel na nekomerčné účely a podobne. Pre autorov sa tak sprehľadní systém tvorby ich odmien a honorárov.
2. Informovanie umelcov o tom, ako sú ich diela používané
V súčasnosti väčšina umelcov nemá šancu urobiť si prehľad o tom, ako sú ich diela používané. Hoci to znie nepravdepodobne, najmä úspešné diela, ako napríklad obľúbené seriály, používatelia reprízujú opakovane bez povinnosti informovať autorov o tom, že sa tak stalo, alebo koľkokrát. Pre autorov je tak ťažké posúdiť úspech svojho diela, ale aj urobiť si reálnu predstavu o tom, či odmena, ktorú zaň dostali, je adekvátna.
Smernica po novom zavádza pre používateľov povinnosť autorov o každom použití ich diel informovať. O toto sa zasadzujeme aj my v snahe umožniť autorom ľahšie posúdiť, či odmena, ktorú dostali, bola primeraná.
3. Nárok na odmeny za neočakávane úspešné diela
Chceme tiež, aby autori mali k dispozícii aj ďalší z nových nástrojov, ktorý Smernica zavádza – tzv. dodatočnú odmenu v prípade, že dielo je úspešnejšie, ako sa pôvodne predpokladalo. Ide o tzv. „bestseller clause“, ktorá pripúšťa, že potenciál diela nie je vždy možné presne odhadnúť vopred a autor by mal mať nárok mať úžitok z akéhokoľvek nečakaného úspechu svojho diela. V praxi to tak, žiaľ, momentálne vždy nie je, keďže mnohí autori sú vyplácaní iba jednorazovo.
4. Primeraná odmena za diela, ktoré už vykúpil používateľ
Princíp primeranej odmeny, ktorý do novely presadzujeme, tiež hovorí o tom, že autor by mal mať nárok na odmeny aj za niektoré použitia takých svojich diel, ku ktorým už práva previedol na inú osobu (napr. vydavateľa alebo producenta), v zásade za jednu paušálnu odmenu. Takéto situácie môžu nastávať napríklad pri online platformách. Diela tu môžu byť k dispozícii kedykoľvek, pre kohokoľvek a z akéhokoľvek miesta. Nakoľko pri takomto použití nemožno dopredu odhadnúť, aký „úspech“ to-ktoré dielo bude mať, jednorazovú paušálnu odmenu ťažko možno považovať za primeranú.
Rovnako to platí pri niektorých použitiach mimo online sveta, napríklad pri televíznom vysielaní. Tam fungoval na Slovensku približne do roku 2000 systém, podľa ktorého autor dostal odmenu pri každom vysielaní svojho diela – až kým sa nezmenil Autorský zákon a následne aj typ zmlúv bežne používaný slovenskými televíziami. Staršie generácie umelcov sú podľa tohto princípu stále odmeňované, pretože majú s vysielateľmi uzavreté výhodnejšie zmluvy staršieho dáta. Novšie diela a mladší umelci už nemajú možnosť zo svojej práce profitovať rovnako. To chceme zmeniť.
5. Posilnenie možnosti autorov kolektívne vyjednávať
Vážime si férových klientov a používateľov, no z praxe vieme, že existujú aj prípady, kedy autor vstupuje do jednania s používateľom v oslabenej a nespravodlivej pozícii. Sú to napríklad jednania s veľkými používateľmi, ktorí majú ekonomicky či právne možnosť diktovať podmienky – a v prípade nesúhlasu jednotlivého umelca dokážu ľahko osloviť a získať na spoluprácu iného. Je to každodenná realita scenáristov v televíziách, ale aj spisovateľov, ilustrátorov, prekladateľov alebo fotografov a iných tvorcov
Nová európska smernica hovorí, že je potrebné posilniť schopnosť autorov a umelcov predchádzať takému správaniu a posilniť ich schopnosť vyjednávať kolektívne. Či už prostredníctvom umeleckých zväzov, gíld alebo práve organizácií kolektívnej správy, akou je aj LITA. Podporujeme túto možnosť a snažíme sa, aby neostala opomenutá ani na Slovensku. Pretože iba vtedy, ak autor nie je odkázaný sám na seba, sa zrazu jeho pozícia oproti veľkému vysielateľovi, online platforme alebo mediálnemu domu vyrovnáva a priestor na vyjednávanie sa stáva férovejším.
Pre určité spôsoby použití diel navyše navrhujeme zaviesť povinnosť používateľa jednať s autormi iba kolektívne – aby autori neboli obchádzaní. Samozrejme len tam, kde to dáva zmysel. Ide najmä o rôzne použitia zahŕňajúce veľké množstvo umelcov, ako napríklad online použitia kultúrneho dedičstva alebo rôzne antológie – obrazové či textové – pri ktorých je problém „zohnať“ licencie od všetkých autorov. Umelci v súčasnosti často nedostanú za tieto použitia odmeny, ktoré im patria, ani informáciu o tom, že ich diela boli použité. Pre používateľov je zas komplikované získať licencie jednotlivo od všetkých autorov, od ktorých ich potrebujú. Ak však bude zmluvný vzťah používateľa s autormi kolektívny, umelci dostanú peniaze, ktoré im prináležia, a vydavateľ alebo vysielateľ jednoduchšie získa licencie, o ktoré má záujem.